سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 49687
کل یادداشتها ها : 78
خبر مایه


امروزه و با صنعتی شدن زندگی انسانها عارضه سوءهاضمه که نوعی اختلال در عملکرد معده می باشد به وفور در افراد مختلف دیده می شود.اگر از این عارضه رنج می برید و به دنبال راهکار های ساده و طبیعی برای درمان سوءهاضمه هستید پیشنهاد می شود با ما در این مطلب از سایت طب فارسی همراه باشید.

 

 

درمان سوءهاضمه

 

 

 

 

سوءهاضمه چیست و درمان سوءهاضمه کدامند

این حالت نوعی عارضه ایست در  معده  که با منشا عصبی میباشد که بیشتر در کشورهای متمدن دیده می شود، برای انکه معده کار خود را به درستی انجام دهد، باید از نیروی عصبی کافی برخوردار باشید. افرادیکه همواره مضطرب و نگران و عصبانی مزاج هستند و یا کارها را با عجله انجام میدهند، اعصابشان به حد کافی قادر به کنترل کار دستگاه های بدن از جمله دستگاه گوارشی، بخصوص معده نمی باشد. چنین اشخاصی بزودی و یا پس از چندی دچار سوء هاضمه خواهند شد. در اینجا مراعات رژیم صحیح غذایی و اصلاح عادات و آداب زندگی لازم میباشد و به دستگاه عصبی باید فرصت داد تا وضع خود را بهبود بخشد و تجدید قوا کند و بهمین ترتیب رژیم غذایی را باید طوری ترتیب داد که از حیث مقدار و ترکیب مواد، معده را خسته نکند.

علائم سوء هضم معمولاً به ناراحتی شکمی، نفخ یا سوزش سردل، تهوع و آروغ زدن منجر می گردند. این عوارض اغلب با نوعی بی احتیاطی در غذا خوردن مثل نوشیدن زیاد مایعات در بین غذا، افراط در مصرف غذاهای چرب یا غذاهایی که با شخص نمی سازند، تند غذاخوردن و خوب نجویدن غذا، همراه است. غذاهای زیادی مثل کلم پیچ، خیار، انواع لوبیا و پیاز فرد را مستعد بروز سوء هاضمه می کنند.

 

روش های درمان سوءهاضمه

 


درمان سوءهاضمه

 

 

روش 1) انسان با ترک سیگار و عدم مصرف الکل و از مصرف غذاها و یا داروهایی که باعث سوء هاضمه می شوند، خودداری کنند. برای درمان سوءهاضمه غذا باید به مقدار کم و به دفعات بیشتر میل گردد. هنگام غذا خوردن از فشارهای روحی دوری کنند. اگر سوء هاضمه با درد شکم و تهوع طول کشید و استفراغ یا استفراغ خونی و یا تب همراه بوده، باید با پزشک مشورت کرد. روش2) برای درمان سوءهاضمه رژیم غذایی باید حاوی تمام میوه جات به مدت پنج روز و در ابتدای درمان باشد. بیمار باید میوه جات آبدار مانند  گلابی، انگور، پرتقال کریبپ فروت، آناناس، هلو و هندوانه، برای سه وعده در روز استفاده کند. مصرف غذای خشک شده، پخته شده و کنسرو شده در طی این چند روز درمان، ممنوع است. روش 3) اگر سوء هاضمه شدید باشد، بهتر است 2 یا 3 روز، روزه بگیرید و از رژیم سرشار انواع میوه جات استفاده کنید، بیمار باید پس از دوره ی درمان از سبزیجات پخته شده و میوه های ابدار به مدت 55 روز استفاده کند.

 

توصیه هایی برای درمان سوءهاضمه

 



الف) بیمار نباید موقع صرف غذا، آب بنوشد. بلکه نیم ساعت قبل از غذا و 2/5 ساعت بعد از غذا میتواند آب بیاشامد.ب) بیمار در هنگام صرف غذا نباید خسته و یا عصبانی باشد.پ) بیمار باید در موقع نوشیدن اب از نی استفاده کند ج) انجام منظم حرکات ورزشی سبک در هوای آزاد، تنفس عمیق در هوای پاک مفید است.

 

 

درمان سوءهاضمه

 

 

منبع:http://tebfarsi.ir

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ