سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 14
کل بازدید : 49782
کل یادداشتها ها : 78
خبر مایه


گاهی اوقات برخی در پاهای خود احساس گرما و سوزش می‌کنند. این احساس عموما در شب اتفاق افتاده و می‌تواند خفیف یا شدید باشد. داغی پا می‌تواند گاهی با علائمی نظیر سوزن شدن، بیحسی، قرمزی و تورم همراه شود، با این حال، اغلب نشانه‌های فیزیکی در این وضعیت وجود ندارد. سعی ما در این مقاله بر این است که علل و درمان داغی پا را برای شما همراهان عزیز شرح دهیم.

 

داغی پا

 

 

 

حقایقی صریح در رابطه با داغی پا:

یکی از علت‌های داغی پا می‌تواند استفاده از کفش‌های نامناسب باشد.

ورزشکارانی که به این مشکل دچار می‌شوند، ممکن است علائمی مانند خارش و سوزش را تجربه نمایند.

استفاده از کفش‌ها و جوراب‌های ساخته شده از مواد مصنوعی نیز علت دیگری از داغی پا محسوب می‌شود.

درمان‌های پزشکی اغلب علائم موجود را کاهش خواهد داد.

علت‌های مختلف داغی پا

عوامل متعددی در بروز داغی پا دخیل هستند که هم‌اکنون به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

کمبود مواد مغذی

عصب‌ها برای اینکه عملکرد درستی داشته باشند به مواد مغذی نیاز دارند، بنابراین اگر بدن نتواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را جذب کند، خطر ابتلا به آسیب‌های عصبی و داغی پا در افراد افزایش خواهد یافت. کمبود فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 می‌تواند منجر به نوروپاتی شود.

با توجه به تحقیقات، سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی بیشتر گریبان‌گیر افرادی با شرایط قید شده در زیر خواهد شد:

مصرف الکل

اختلالات اشتها

وضعیت اقتصادی نامطلوب و افراد تنگدست

افراد مسن

زنان باردار

نوروپاتی دیابتی

یکی از شایع‌ترین علل داغی پا، نوروپاتی دیابتی می‌باشد. این وضعیت از آسیب به عصب‌ها و عوارض دیابت نوع 1 و 2 ایجاد خواهد شد و دارای علائمی نظیر سوزش، درد، سوزن شدن و بیحسی در بازوها، دست‌ها و پاها می‌باشد.

بارداری

همراهان نت سلامت؛ افزایش دمای بدن در زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی، امری شایع است. ایجاد سنگینی در پاها به دلیل افزایش وزن طبیعی و مایع در بدن نیز ممکن است در داغی پا نقش داشته باشد.

یائسگی

یائسگی نیز می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی باعث افزایش دمای بدن شود. اکثر زنان این وضعیت را در سنین 45 تا 55 سالگی تجربه خواهند کرد.

عفونت قارچی

بر اساس تحقیقات، 15 تا 25 درصد از ورزشکاران در ناحیه پا دچار عفونت قارچی خواهند شد. این عفونت باید سریعا درمان شود زیرا ممکن است به سایر نقاط بدن و همچنین سایر افراد گسترش پیدا کند.

فلزات سنگین

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگینی مانند آرسنیک، سرب و یا جیوه می‌تواند احساس سوزش در دست و پا ایجاد کند. اگر این مواد به پوست بدن برخورد کنند، سمی شده و عملکرد عصبی بدن را مختل خواهند کرد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای درمان سرطان استفاده شده و سلول‌های سرطانی بدن را دفع می‌کند. با این حال، این وضعیت می‌تواند موجب آسیب عصبی و علائمی مانند سوزش در ناحیه دست و پا گردد.

بیماری مزمن کلیوی

در این بیماری که به عنوان اورمیا نیز شناخته می‌شود، اندام‌ها دیگر قادر به نابودی سموم بدن از طریق ادرار نخواهند بود. با گذشت زمان، وجود سم باعث ایجاد نوروپاتی می‌شود.

کم کاری تیروئید

 

داغی پا

 

کم‌کاری تیروئید می‌تواند باعث سوزش، بیحسی و یا درد در ناحیه پاها، بازوها و دست‌ها شود. این احساسات به دلیل سطح پایین هورمون‌های تیروئید در بدن بوده و منجر به آسیب‌های عصبی خواهد شد.

ایدز

یکی از نشانه‌های این بیماری، نوروپاتی محیطی و پاهای گرم و سوزان است. تخمین زده می‌شود حدود یک سوم از افراد مبتلا به ایدز، دچار آسیب‌های عصبی خواهند شد.

با توجه به بنیاد نوروپاتی محیطی، برخی از داروهای ایدز نظیر نمونه‌هایی از مهارکننده‌های معکوس دی ان ای تکرترپسایتی نوکلئوزیدی (NRTI) باعث ایجاد نوروپاتی می‌شوند.

مصرف الکل

مصرف الکل نیز می‌تواند منجر به آسیب‌های عصبی در پا و سایر قسمت‌های بدن گردد. این وضعیت به عنوان نوروپاتی الکل شناخته می‌شود.

سندرم Barre Guillain

هنگامی که سیستم ایمنی به سیستم عصبی محیطی حمله می‌کند، سندرم Barre Guillain ایجاد می‌شود. علائم این اختلال شامل درجه‌های مختلف بیحسی، سوزن شدن و ضعف در پاها و بازوها خواهد بود. سندرم Barre Guillain یک اختلال نادر است و از هر 100،000 نفر، 1 نفر را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. مردان و زنان نیز در میزان ابتلا به این وضعیت برابر هستند.

پلی آنزیم دمیلینه التهابی مزمن (CIDP)

این اختلال عصبی با اختلال عملکرد حسی و ضعف پیشرفته در پاها همراه است. CIDP می‌تواند احساس سوزن شدن یا سوزش در دست‌ها و پاها ایجاد کند.

Erythromelalgia

یک بیماری نادر بوده که به طور عمده بر روی پاها تاثیر می‌گذارد. از علائم این بیماری، درد، قرمزی و داغی پاها و دست‌ها می‌باشد. این علائم می‌تواند به صورت مداوم و یا دوره‌ای رخ دهد.

واسکولیت

این وضعیت موجب التهاب رگ‌های خونی شده و می‌تواند در ناحیه پا دچار درد و سوزش شود، زیرا خون نمی‌تواند آزادانه به انتهای جسم منتقل شود، ضمنا این اختلال منجر به آسیب‌های بافتی نیز خواهد شد.

سارکوئیدوز

این بیماری موجب التهاب در گره‌های لنفاوی، ریه‌ها، کبد، چشم‌ها، پوست و دیگر بافت‌ها خواهد شد. آسیب‌دیدگی در ناحیه پوست و یا سیستم عصبی موجب داغی پا می‌شود.

رعایت نکات شیوه درست زندگی

استفاده از کفش‌های نامناسب و یا پیاده‌روی‌های طولانی خصوصا در گرمای تابستان، منجر به داغی پا و سوختگی خواهد شد.

به هنگام رویارویی با این مشکل باید چه واکنشی نشان دهیم؟

درمان داغی پا متفاوت بوده و بستگی به علت اصلی و علائم موجود دارد. درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

رسیدگی به بیماری با استفاده از شرایط پزشکی

به عنوان مثال؛ هنگامی که داغی پا، ناشی از نوروپاتی دیابتی باشد، تنظیم میزان قند خون می‌تواند سبب تسکین درد شود. داغی پا ناشی از شرایط التهابی و مزمن نیز با مدیریت شرایط و پیروی از رژیم درمانی برطرف خواهد شد.

تغییر دارو

گاهی اوقات تغییر داروها نیز ممکن است به رهایی از این وضعیت کمک کنند، اما این کار حتما باید تحت نظر پزشک انجام بگیرد.

تغییر سبک زندگی

اگر کفش‌های نامناسب، عرق پا و یا انجام مداوم ورزش سبب داغی پا خواهند شد، تغییرات زیر می‌توانند به شما کمک کنند:

از کفش‌های مختلف استفاده نمایید.

اطمینان حاصل کنید که کفش‌ها مناسب بوده و جریان هوا خوب باشد.

جوراب‌های خود را به صورت مرتب تغییر دهید. بهترین جوراب‌ها، آن‌هایی هستند که رطوبت را از پوست دور می‌کنند مانند جوراب‌های پنبه‌ای طبیعی.

هرگز از جوراب و یا کفش‌های مرطوب استفاده نکنید.

در آب و هوای گرم، از کفش‌هایی استفاده کنید که اجازه تنفس به پاهای شما را بدهند.

از پودرها برای جذب رطوبت بیش از حد پاها استفاده نمایید.

پس از پایان یک روز کاری و قبل از خواب، پاهایتان را در آب سرد قرار دهید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه نماییم؟

 

داغی پا

 

افرادی که به صورت مکرر به داغی پا و درد در آن ناحیه دچار می‌شوند، باید برای یافتن علت اصلی به پزشک مراجعه کنند. همچنین فرد باید در صورت بروز علائم زیر فورا به پزشک رجوع کند:

احساس سوزش و یا داغی به صورت ناگهانی در پاها

داغی پا و هرگونه علائم دیگر ناشی از قرار گرفتن در معرض سموم

گسترش یافتن منطقه سوزش در پاها

بیحسی در پا و انگشتان

 

منبع: نت سلامت

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ