سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 14
کل بازدید : 49775
کل یادداشتها ها : 78
خبر مایه


ناخن‌های سیاه اغلب ناخوشایند و دردناک بوده و علت‌های مختلفی برای ایجاد آن‌ها وجود دارد، اما بسیاری از آن‌ها به راحتی درمان شده و یا ممکن است به خودی خود به حالت عادی بازگردند. در این مقاله ما به شش علت احتمالی به وجود آمدن سیاهی ناخن پرداخته، علاوه بر آن به گزینه‌های درمان و راه‌هایی برای پیشگیری از آن نیز اشاره‌ای خواهیم کرد.

ناخن‌های سیاه

ناخن‌های سیاه و بررسی آن

علاقه‌مندان به مجله پزشکی رایان درمان؛ مطالب موجود و مورد بحث در این مقاله شامل موارد زیر خواهد بود.

 

شش علت به وجود آمدن ناخن‌های سیاه

چگونگی مواجهه با این مشکل

چگونگی جلوگیری از به وجود آمدن آن

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

نگاهی اجمالی

ناخن‌های سیاه می‌تواند ناشی از مسائل عادی و یا جدی باشد، پس باید به آن توجه شود.

آسیب‌های مکرر

افرادی که از کفش‌های تنگ و نامناسب استفاده می‌کنند، به علت‌ آسیب‌های مکرر، بیشتر در معرض سیاهی ناخن قرار می‌گیرند. کفش‌های نامناسب و فشار زیاد و طولانی مدت بر روی انگشتان پا مشکلات عدیده‌ای را برای فرد ایجاد خواهد کرد. در مواردی که سیاهی ناخن حاد نباشد، به طور طبیعی و بدون درمان رشد خواهند کرد، اما در مواردی که آسیب‌ها شدید و مشکل حاد باشد، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

نیروی زیاد

در بعضی موارد ممکن است فرد به هنگام حمل یک وسیله سنگین، آن را بر روی پای خود بیندازد، این عمل منجر به آسیب شدید در رگ‌های خونی و خونریزی خواهد شد. آسیب‌دیدگی و خونریزی موجب درد در انگشتان دست و پا می‌شود.

عفونت‌های قارچی

عفونت‌های قارچی یکی دیگر از مشکلات رایج ناخن‌های سیاه بوده و باعث تغییر رنگ در ناخن‌ها خواهد شد. جوراب و کفش به دلیل وجود گرما و رطوبت می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد قارچ باشد. از عفونت‌های قارچی اغلب با رعایت بهداشت و مراقبت از انگشتان پا جلوگیری خواهد شد.

Melanoma

در موارد نادر سیاهی ناخن می‌تواند ناشی از Melanoma باشد. Melanoma در واقع نوع پرخطر سرطان پوست بوده و باعث تیرگی پوست در قسمتی از بدن شده و همچنین در بعضی موارد این تیرگی پوست در زیر ناخن رشد خواهد کرد. Melanoma معمولا به آرامی و بدون هیچگونه نشانه‌ای رشد می‌کند، بنابراین فرد در مراحل اولیه متوجه آن نخواهد شد (خصوصا در قسمت انگشتان).

تغییرات در رنگ

رنگ پوست افراد در طول دوره زندگی می‌تواند به طور طبیعی تغییر کند. افرادی که دارای پوست تیره هستند، ممکن است نوعی تیرگی در زیر ناخن پا آن‌ها ایجاد شود. تغییرات در رنگ معمولا یکنواخت هستند، بنابراین اگر روی یک پا موجب تغییر رنگ شوند، بر روی پای دیگر نیز تاثیر خواهند گذاشت.

شرایط جدی و اساسی

چند عامل پزشکی نیز سبب بروز ناخن‌های سیاه خواهند شد، این عوامل شامل موارد زیر است:

دیابت

بیماری کلیوی

بیماری قلبی

کم‌خونی

در اغلب موارد، کنترل وضعیت اساسی به ناخن کمک کرده تا رنگ اصلی خود را به دست آورد.

به هنگام مواجهه با این مشکل چه باید کرد؟

گاهی اوقات پزشک معالج در ناخن‌های سیاه، سوراخ‌ کوچکی را توسط سوزن ایجاد کرده تا خون موجود را تخلیه کند. در مواردی که عفونت شدید و پیشرفته باشد، پزشک معمولا برای بهبود و درمان زخم، دارو تجویز خواهد کرد.

همراهان رایان درمان؛ افرادی که بر اثر پوشیدن کفش‌های نامناسب دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه پا شده باشند، احتمالا پزشک به آن‌ها استراحت و تعویض کفش را توصیه خواهد کرد. کرم‌ و پماد‌های بهداشتی برای درمان عفونت‌های قارچی مناسب بوده و به بهبود ناخن‌های سیاه کمک خواهد کرد، با این حال، اگر عفونت بعد از چند روز از بین نرود، فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند.

برای جلوگیری از سیاه شدن ناخن چه باید کرد؟

ناخن‌های سیاه

جلوگیری از سیاه شدن ناخن همیشه امکان‌پذیر نیست، اما گام‌های بسیاری برای کاهش خطر ابتلا به سیاهی ناخن وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

پوشیدن کفش مناسب

پوشیدن کفش مناسب به هنگام کار و ورزش

بیماری‌های زمینه‌ای خود را جدی گرفته و برای درمان آن اقدام کنید.

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر ناگهانی و به صورت مکرر به سیاهی ناخن دچار شده و به مرور زمان و در خانه درمان نمی‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که عفونت‌های قارچی معمولا در خانه درمان شده و نیاز به تشخیص پزشک ندارند.

نگاهی اجمالی

ناخن‌های سیاه به طور معمول باعث ایجاد مشکلات حاد و جدی در فرد نخواهند شد. توجه داشته باشید که عفونت‌های قارچی در صورتی که به درستی درمان شوند، مشکلی ایجاد نخواهد کرد، با این حال اگر درمان نشوند نیز ممکن است به سایر قسمت‌های پا و بدن گسترش یابد. در نظر داشته باشید که در اکثر موارد، ناخن‌های سیاه نسبتا بی‌ضرر بوده و مشکلات حادی را ایجاد نخواهد کرد.

 

منبع: http://rayandarman.com






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ