سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 49667
کل یادداشتها ها : 78
خبر مایه


فواید و مضرات گیاهخواری موضوع این بخش از مجله پزشکی اسان طب است. گیاهخواری به دسته های مختلف تقسیم می شود و همیشه فقط شامل گیاهان نیست. مثلا یک روش گیاهخواری شامل تخم مرغ و شیر هم می شود. گیاهخواری برای سلامتی فواید زیادی دارد. ولی در کنار آن ممکن است بدن دچار کمبود ویتامین شود. پزشکان توصیه کرده اند تا میتوانید گوشت و نشاسته و … را کم کرده و مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید. مخصوصا بعد از 35 سالگی. ولی این بدین معنی نیست که کلا گوشت و لبنیات و … را حذف کنید.

 

 

 

فواید و مضرات گیاهخواری

 

 

 

فواید و مضرات گیاهخواری


اگر قصد دارید رژیم های گیاهخواری بگیرید اشکالی ندارد. اما در آن باید تا میتوانید میوه و سبزی خورده و مصرف سایر گروهها را کم کنید. ولی هیچ چیزی را حذف نکنید. مثلا کمی تخم مرغ ، لبنیات و گوشت باید به بدن شما برسد.

 

 

فواید و مضرات گیاهخواری

فواید گیاهخواری


برخی افراد در رژیم های گیاهخواری فقط گیاه می خورند و اصلا لب به گوشت و لبنیات نمی زنند. اما بعضی نیمه‌گیاه‌خوار هستند، یعنی مرغ و غذاهای دریایی و گاهی گوشت قرمز هم مصرف می‌کنند.

 

 

 

فواید گیاهخواری

 

یکی از فواید گیاهخواری آنست که مصرف زیاد سبزیجات و انواع میوه‌ که در رژیم غذایی گیاه‌ خواری وجود دارد، به دلیل وجود انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی،‌ مواد ضدسرطان گیاهی و فیبرهای گیاهی برای سلامتی مفید است.

 

 

فواید و مضرات گیاهخواری

 

 

«خام گیاه‌ خواری» نامطلوب‌ ترین نوع گیاه‌ خواری است. چون در این نوع رژیم گیاه‌خواری به هیچ وجه از غذاهای پخته استفاده نمی‌شود. افرادی که از این نوع رژیم استفاده می‌کنند از هر نوع ماده غذایی گیاهی استفاده می‌کنند اما فرآورده‌هایی مانند شیر، تخم‌مرغ و حتی عسل که از حیوانات تهیه می‌شود، استفاده نمی‌شود.

 

 

فواید گیاهخواری

 

 

کسانیکه علاوه بر رژیم گیاه‌خواری از شیر و تخم‌مرغ نیز استفاده می‌کنند، در صورت مشورت با متخصص تغذیه، مکمل‌ها، ویتامین‌ها و املاح بدنشان تامین شده و مشکلی برایشان پیش نمی اید.

 

 

فواید و مضرات گیاهخواری

 

 

کلا مصرف میوه و سبزی برای سلامتی مفید بوده و همچنین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. یکی دیگر از فواید گیاهخواری آنست که باعث تناسب اندام بیشتر و جلوگیری از چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی می شود.

 

 

فواید گیاهخواری

 

 

پایین آمدن اوره، کلسترول و چربی خون از دیگر فواید گیاهخواری است. همچنین سموم و مواد زائد از بدن بیرون می اید. کمبود چربی در رژیم گیاه‌خواری سبب جلوگیری از سرطان پروستات می‌شود. همچنین فیبر غذایی زیاد در رژیم گیاهخواری از یبوست و بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری میکند.

براساس یک مطالعه انجام شده، رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری خطر سکته قلبی و مغزی را برای افرادی که بیماری‌های قلب و عروق دارند کاهش می‌دهد.

 

 

 

فواید و مضرات گیاهخواری

مضرات گیاهخواری

یکی از مضرات گیاهخواری آنست که بدن را از کسب مواد مغذی اصلی و حیاتی محروم می‌کند.

در رژیم گیاهخواری افراد به میزان بسیار ناچیز از مواد مغذی موجود در غذاهای گوشتی مانند کلسیم و ویتامین B12 بهره‌مند می‌شوند.

 

 

 

فواید گیاهخواری

 

 

برپایه نتایج تحقیقات انجام شده، میزان مواد مغذی و مواد معدنی موجود در بدن جوانان گیاه‌خوار در مقایسه با گروه دیگر بسیار متفاوت بود و اکثریت آنها حتی از دریافت مواد غذایی لازم و ضروری برای رشد و نمو در حد متوسط نیز بی‌بهره بودند.

از مضرات گیاهخواری میتوان به کمبود ریبوفلاوین (نوعی ویتامینB)، ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم و سلنیوم اشاره کرد. حتی پس از آنکه محققان مکمل‌های غذایی را به رژیم روزانه آنها افزودند، درصد کلسیم و سلنیوم بدن آنها به حد طبیعی نرسید.

 

 

 

فواید گیاهخواری

 

در کل ما به شما پیشنهاد می کنیم تمام گیاهخوار نباشید. یعنی باید به بدن شما لبنیات، تخم مرغ و گوشت به مقدار کم برسد. اما تا جایی که میتوانید گیاهان را جایگزین این مواد کنید.

 

 

منبع: https://asanteb.com

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ